Стандард 5: Квалитет наставног процеса

Квалитет наставног процеса обезбеђује се кроз интерактивност наставе, укључивање примера у наставу, професионални рад наставника и сарадника, доношење и поштовање планова рада по предметима, као и праћење квалитета наставе и предузимање потребних мера у случају када се утврди да квалитет наставе није на одговарајућем нивоу.

Универзитет у Београду - Хемијски факултет је одговарајућим законским актима (Статут факултета, Правилник о студирању, Правилник о полагању испита и оцењивању на испиту, Правилник о завршном раду на основним академским студијама, Правилник о мастер академским студијама и Правилник о докторским академским студијама) дефинисао основна правила којима се обезбеђује квалитет наставног процеса, односно, начин организације наставе и испита на Факултету, као и обавезе наставног особља у наставном процесу.

Наставници и сарадници запослени на Универзитету у Београду - Хемијском факултету током извођења предавања и вежби поступају професионално, колегијално и имају коректан однос према студентима. План и распоред наставе (предавања и вежби) и испита су усклађени са потребама и могућностима студената, познати су пре почетка одговарајућег семестра, објављени су на сајту Факултета и доследно се спроводе.

Настава на Универзитету у Београду - Хемијском факултету је интерактивна, обавезно укључује примере из праксе, подстиче студенте на размишљање и креативност, самосталност у раду и примену стечених знања. Из тих разлога организоване су стручне екскурзије - посете фирмама из области хемијске индустрије. Додатно, наставници у оквиру изборних предмета организују посете институтима и фирмама које се баве испитивањима из области која се на предмету изучава. На овај начин студентима је омогућено да лакше савладају градиво обухваћено предметом, да сагледају начин рада у реалним системима, али се и подстичу на размишљање о својим будућим каријерама.

Факултет је обезбедио да за сваки предмет, пре почетка семестра, постоји усвојен план рада објављен на сајту Факултета. Објављена је књига свих предмета која садржи:

  • основне податке о предмету: назив, година, број ЕСПБ бодова, услови за похађање;
  • циљеве предмета;
  • садржај и структуру предмета;
  • план и распоред извођења наставе (предавања и вежбе);
  • начин оцењивања на предмету;
  • уџбенике, односно обавезну и допунску литературу;
  • податке о наставницима и сарадницима на предмету.

Хемијски факултет систематски прати спровођење плана наставе као и планова рада на појединачним предметима и предузима корективне мере уколико дође до одступања.

Факултет систематски прати и оцењује квалитет наставе на појединачним предметима и предузима корективне мере за његово унапређење. Такође упозорава наставнике који се не придржавају плана рада на предмету или не постижу одговарајући квалитет предавања и вежби, на потребу побољшања, и обезбеђује им потребно усавршавање. У циљу систематског праћења наставног процеса Наставно-научно веће је формирало Комисију за праћење и унапређење квалитета наставе.

Рад наставника и сарадника се оцењује кроз Анкету о вредновању педагошког рада наставника која се спроводи на крају сваког семестра. О резултатима анкете се подноси извештај Наставно-научнoм већу по завршетку наредног семестра.

SWOT анализа

Предности:

У горе изложеном опису набројане су све предности наставног процеса. +++

Наставници и сарадници Универзитета у Београду - Хемијског факултета су у претходном периоду учествовали на бројним научним и стручним скуповима и конференцијама, који су повезани са унапређењем не само опште стручних и научних знања, већ и знања и искустава која би требало да унапреде и сам наставни процес. +++

Након пандемије вируса Корона, приметан је значајан помак у дигитализацији наставног процеса, кроз предавања, литературу и хибридне облике наставе. +++

Слабости:

Студентска пракса није на задовољавајућем нивоу, због мале понуде места у предузећима/школама у којима се иста може обаљати, чак и након пандемије. ++

Мала мобилност наставника, сарадника и студената. ++

Мала финансијска средства из буџета Република чиме је онемогућено осавремењавање наставног процеса, набавка савремене опреме, повећање информатичких ресурса, реновирање студентских лабораторија. +++

Могућности:

Набавка савремене опреме, посебно лабораторијске опреме и потрошног материјала неопходног за квалитетну практичну настaву, а коју није могуће набавити без адекватних финансијских средстава из буџета Републике, омогућила би подизање квалитета практичне наставе. ++

Континуирано осавремењавање опреме која се користи у наставном процесу. ++

Даље унапређивање примене информатичких ресурса у наставном процесу. ++

Повећање мобилности наставника, сарадника и студената. ++

Опасности:

Контрола присуства студената на настави. +++

Недовољна мотивисаност наставника за примену нових метода у реализацији наставе (предавања и вежби). +

Недовољна мотивисаност и делимична несигурност студената да учествују у студентским анкетама и изнесу своје мишљење о студијском програму, али и о раду наставника и сарадника. ++

Процена испуњености Стандарда 5 и предлог корективних мера

На основу претходно изнетих чињеница и докумената у прилогу закључује се да је на Универзитету у Београду - Хемијском факултету испуњен Стандард 5.

Студенти се континуирано, на крају сваког семестра, анкетирају о квалитету целокупног наставног процеса, теоријске и практичне наставе сваког предмета који похађају. Из Извештаја о резултатима студентског вредновања педагошког рада наставника види се да је средња оцена веома добра и да су оцене свих оцењиваних елемената наставног процеса врло уједначене, што доприноси укупној позитивној оцени наставног процеса. Коначно, на основу резултата студентског вредновања педагошког рада наставника и сарадника, може се закључити да се настава на Факултету одвија према утврђеном наставном плану и распореду и да је на Факултету остварен висок квалитет наставе, што су студенти оценили веома добрим оценама предмета и предавача.

Квалитет наставног процеса је могуће побољшати наставком увођења савремених метода наставе, осавремењивањем лабораторија и опреме потребне за рад, анимирањем студената да се активније укључе у реализацију теоријских вежби и предавања (да не буду пасивни слушаоци), као и бољом комуникацијом између наставног особља и студената путем размене информација преко сајта Факултета, примењене платформе за on-line рад и током трајања семестра на предавањима, теоријским и лабораторијским вежбама.

Прилози: