Стандард 12: Финансирање

Квалитет финансирања високошколске установе обезбеђује се кроз квалитет извора финансирања, финансијско планирање и транспарентност у употреби финансијских средстава што доводи до финансијске стабилности у дугом року.

На основу финансијских резултата за период од три године 2021-2023. (Прилог 12.2), види се да је финансијски резултати пословања Хемијског факултета за све три године позитивни, тј. имају одређени суфицит (19.015.598,27, 35.004.604,41 и 55.784.758,61 дин), и састоје се од прилива средстава за међународне пројекте, прилива од Фонда за Иновациону делатност и од пројеката Фонда за науку. Сумирајући резултате пословања за трогодишњи период (2021-2023) може се закључити следеће:

Хемијски факултет је државни факултет и као такав је буџетска установа. Основни финансијери су Министарство просвете и Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије које у укупним приходима Факултета учествује у просеку од 71.12% за наведени трогодишњи период (ниже у односу на претходни трогодишњи период - 83.19%), односно 53.02% за образовне (ниже у односу на претходни трогодишњи период - 62,78%) и 18,11% за научне активности (ниже у односу на претходни трогодишњи период - 20.42%). Други два значајна извора финансирања за период од 2021. до 2023. године представљају приходи од међународних пројеката и пројеката финансираних од стране Фонда за науку и износе у просеку 15,05% и 12,18% редом. Приходи од самофинансирајућих студената, те осталих накнада везаних за студентска питања износе у просеку 3,64% од укупних прихода. Од сарадње са привредом Факултет је у претходне три године остварио у просеку 0,95% од укупних прихода, а од сарадње са другим факултетима и институтима око 2.05%.

Просечни приход факултета у наведеном трогодишњем периоду износи 610.353.900,59 дин, што је значајно више у односу на претходни трогодишњи период 2018-2020. године (427.223.825,80 дин).

Финансијска средства Факултет је у периоду од 2021. до 2023. године у највећој мери расподелио на зараде и накнаде запослених и трошкове ауторских хонорара за научно истраживачке пројекате (у просеку 68,64% од укупних расхода, што је нешто ниже у односу на претходни трогодишњи период - 75,71%), трошкове утрошене енергије (6,87%, нешто ниже у односу на претходни период - 7,26%) и трошкове комуналних услуга (1,51%, нешто ниже у односу на претходни период - 1,59%), куповину опреме и хемикалија за потребе наставе (0,74%, нешто ниже у односу на претходни период - 0,89%), одржавање опреме (0,46%), текуће и капиталне поправке и одржавање зграде (1,44%, нешто ниже у односу на претходни период - 1,60%), те остале расходе.

Просечна вредност расхода Факултета у наведеном трогодишњем периоду износи 573.752.247,00 дин што је значајно више у односу на претходни трогодишњи период (423.792.867,50 дин).

На основу овога се види да Хемијски факултет има дугорочно обезбеђена финансијска средства неопходна за реализацију наставно-научног процеса, научноистраживачких пројеката и професионалних активности. Битно је напоменути да приходи остварени од међународних пројеката и пројеката финансираних од стране Фонда за науку (27,23%) се највећим делом троши на хонораре, куповину и опреме и хемикалија и не учествују директно у трошковима енергетских и комуналних услуга које су од 2022. године у великом скоку.

Сви извори финансирања Хемијског факултета су утврђени у складу са законом.

Увидом у финансијске планове Хемијског факултета за период од 2021. до 2023. године (Прилог 12.1) да се закључити да Факултет планира распоред и намену финансијских средстава узимајући у обзир исходе финансијског пословања у претходним годинама, и достављене планове по пројектима за науку и другим средствима којима располажу руководиоци пројеката и наставници Факултета за дату годину са циљем да обезбеди финансијску стабилност и ликвидност у дужем временском периоду.

Све резултате финансијског пословања Факултет сумира на годишњем нивоу у виду извештаја о финансијском пословању уз обрачун прихода и расхода који усваја Савет Хемијског факултета (Прилог 12.2). Ове информације су саставни део Информатора о раду Хемијског факултета. На тај начин, Факултет обезбеђује јавност и транспарентност својих извора финансирања и начина употребе финансијских средстава.

SWOT анализа

Предности:

Факултет има уговорно обезбеђена финансијска средства из буџета Републике Србије за обављање основне делатности. +++

Факултет користи законске могућности за остваривање додатних финансијских средстава. ++

Факултет самостално, у оквиру законских могућности, анализира и планира распоред финансијских средстава, тј. самостално одлучује у управљању приходима и расходима. +++

Факултет обезбеђује транспарентност финансијског пословања. +++

Слабости: Иако је буџетска институција, преко 70% свих прихода Хемијски факултет и даље остварује кроз финансијска средства које добија из буџета Републике Србије. Ова средства нису у потпуности довољна за рад и даљи развој Факултета. +++
Могућности:

Проширење научноистраживачких и стручних услуга и додатно улагање сопствених средстава у отклањању слабости. +++

Оснаживање извора финансирања помоћу донација, кроз учешће у пројектима, сарадњу са привредом, домаћим и иностраним партнерима и сл. +++

Опасности: Ако се не отклоне, све наведене слабости постају опасности. +++

Процена испуњености Стандарда 12 и предлог корективних мера

На основу свега изнетог може се закључити да Хемијски факултет испуњава Стандард 12.

Предлог корективних мера:

Хемијски факултет, као буџетска установа и индиректан буџетски корисник, дели судбину осталих буџетских установа кад је у питању финансирање од оснивача. Чињеница је, међутим, да већ дуги низ година финансирање материјалних трошкова од стране оснивача није довољно и изискује све већу потребу да се учешћем сопствених извора средстава омогући нормална егзистенција Факултета.

  1. Смањити зависност од буџетских средстава у финансирању Хемијског факултета.
  2. Истицање понуда и услуга које Хемијски факултет може да понуди тржишту.
  3. Промоција Хемијског факултета у организацији запослених и студената.
  4. Јачање иницијатива које се односе на уговарање послова са привредом.

Додатно, потребно је, преко Универзитета, предложити финансирање факултета по студијским програмима и типу студијског програма, а не по броју студената. Поред тога, узимајући високе уделе у трошковима за услуге јавних предузећа (комуналне услуге и употребљена енергија), потребно је, преко Универзитета, предложити да се материјални трошкови за услуге јавних предузећа плаћају директно од стране Министарства просвете.

Прилози: