Стандард 8: Квалитет студенатаКвалитет студената се обезбеђује селекцијом студената на унапред прописан и јаван начин, оцењивањем студената током рада у настави, перманентним праћењем и проверавањем резултата оцењивања и пролазности студената и предузимањем одговарајућих мера у случају пропуста. |
Хемијски факултет је једна од најеминентнијих академских установа у Републици Србији за високо образовање и научноистраживачки рад у области хемијских наука. Ова одговорност и престижна позиција је стечена квалитетним образовним програмима на Основиним и Интегрисаним, Мастер и Докторским академским студијама, као и истраживачким радом чији резултати се виде на нивоу, како европских тако и светских достигнућа. Хемијски факултет уписаним студентима, као и потенцијалним кандидатима и будућим студентима, обезбеђује све релевантне информације и податке који су повезани са њиховим студијама на Web страници факултета, али и путем информатора који је доступан у скриптарници Хемијског факултета. На оба места се могу пронаћи сви подаци који детаљно објашњавају услове и ток уписа на факултет, а кандидатима су у оквиру наведених ресурса доступни задаци и решења задатака са претходних пријемних испита. Потенцијалним студентима је омогућена електронска пријава, а неопходна документа Факултету достављају поштанском пошиљком. Уписани студенти на свечаном дочеку добијају штампану верзију информатора са најбитнијим информацијама које су им потребне за успешно савлађивање свих ситуација на које могу наићи као студенти Факултета (информације са битним контактима Управе, Студентског парламента и служби Факултета, мапе за сналажење по згради са најбитнијим просторијама и још релевантних информација битних за студирање на Хемијском факултету). На свечаном дочеку студената прве године Основних академских студија, студенти добијају инормације потребне за разумевање фунционисања високошколске установе, као и студента ментора, тј. студента са виших година студија. Студентски парламент је активно укључен у афирмацији и промовисању студијских програма будућим студентима Факултета. Кроз промоцију Факултета, хемије и науке генерално, на различитим научно-популарним манифестацијама, као што су Фестивал науке, Ноћ музеја, Дани науке, Музеји за 10, промоције по средњим и основним школама на нивоу Републике, студенти и запослени Хемијског факултета промовишу и популаризују науку, са циљем повећања заинтересованости млађих генерација према природним наукама. На основу статистичких података о броју по први пут уписаних студената на прву годину ОАС и ИАС на Хемијском факултету може запазити пад заинтересованости средњошколаца за упис на Факултет. Имајући у виду податке Завода за статистику који бележе да се укупан број средњошколаца у Републици Србији у последњих 10 година смањио за око 18%, пад броја уписаних студената на Факултет није изненађујући. Ипак, уочава се да Хемијски факултет својим промотивним активностима успева ипак да одржи заинтересованост за своје студијске програме, упркос све неповољнијој демографској слици (Прилог 8.4). При селекцији студената за упис, Хемијски факултет вреднује резултате постигнуте у претходном школовању и резултате постигнуте на пријемном испиту, односно испиту за проверу склоности и способности, у складу са Законом. Упис студената на Хемијски факултет се обавља према Правилнику о упису студената на студије првог степена Универзитета у Београду, према Правилнику о условима, начину и поступку уписа на други и трећи степен академских студија Универзитета у Београду и према Правилнику о Мастер академским студијама и Правилнику о Докторским академским студијама Хемијског факултета. Правилници о мастер и докторским студијама Хемијског факултета ближе уређују начин бодовања и мерила за утврђивање редоследа за упис кандидата на Факултет, одлуком о упису студената, а у оквиру заједничког конкурса који расписује Сенат Универзитета у Београду. Једнакост и равноправност студената по свим основама (раса, боја коже, пол, сексуална оријентација, етничко, национално или социјално порекло, језик, вероисповест, политичко или друго мишљење, статус стечен рођењем, постојање сензорног или моторног хендикепа и имовинско стање) загарантовани су, као и могућност студирања за студенте са посебним потребама. Већ на свечаном пријему студената Хемијског факултета (дан пре првог радног дана школске године) студентима се обраћају Управа, представници Студентског парламента, шефови Катедара и наставници упознавајући их са обавезама у настави које подразумевају обавезу праћења наставе, лабораторијски рад и осталим обавезама које их очекују. Сваки појединачни студент добија отворен налог на студентском порталу већ при самом упису где се налазе све релевантне информације, као и адреса електронске поште. Студентски парламент сваке школексе године делегира по једног или више студената виших година студија (програм "Студенти ментори") чије је задужење да буду у константној комуникацији са студентима прве године и да им помогну при сналажењу у новој образовној средини. По потреби, организују се и Нулти курсеви, односно курсеви на којима студенти виших година са студентима прве године допуњују евентуалне недостатке у знању хемије из претходних нивоа школовања. Студенти ментори су редовни студенти Хемијског факултета виших година стуија и за студијске програме Хемије и Биохемије се бирају по два студента, један из редова студената чланова Студентског парламента и други студент Факултета који није и нужно члан парламента. За студијске програме Хемија животне средине и Настава хемије се према броју уписаних студената бира један или два студента. Позив се објављује јавно како би сви имали прилику да се пријаве и буду у току да се програм организује. Студенти се оцењују у складу са Правилником о полагању испита и оцењивању на испиту (Прилог 8.2). Студенти су благовремено, тј. на првом предавању, као и на Web страницама појединачних предмета упознати са начином формирања оцене на сваком од предмета. Кроз поменуте правилнике, јасно су дефинисане процедуре које студент може иницирати у случају незадовољства оценом или начином оцењивања и те информације су доступне студентима. Комисија за праћење и унапређење квалитета наставе на УБ-ХФ је задужена да систематски прати и проверава оцене студената по предметима и предузима одговарајуће мере уколико дође до неправилности у дистрибуцији оцена (сувише високих или ниских оцена, неравномеран распоред оцена) у дужем периоду, да систематично анализира, оцењује и унапређује методе и критеријуме оцењивања студената по предметима, док су за организацију и праћење наставе на појединачним предметима задужене Катедре факултета. Методе оцењивања студената и знања које су усвојили у току наставног процеса усклађене су са циљевима, садржајима и акредитованим обимом студијских програма. Фонд часова активне наставе усклађен је са бројем ЕСПБ бодова и обимом прописане литературе. Комисија за праћење и унапређење квалитета наставе на УБ - ХФ је задужена и да процењује коректност и професионално понашање наставника током оцењивања студената (објективност, етичност и коректан однос према студенту). Праћење успеха студената на испитима је перманентно и у зависности од потребних анализа, статистика пролазности студената на испитима се ситуација континуирано коригује (Прилог 8.5). У Табели 8.1 дат је преглед броја студената по нивоима, студијским програмима и годинама студија на текућој школској години. Збирно на ОАС (три студијска програма: Хемија, Биохемија и Хемија животне средине) студира 605 студената, а Факултет је акредитован за 640. На ИАС (Настава хемије) студира 28 студената на 125 акредитованих места, што је последица смањеног интересовања свршених средњошколаца за овај смер. На МАС и ДАС ситуација је слична. Збирно на МАС (три студијска програма: Хемија, Биохемија и Хемија животне средине) уписана су 83 студената на 110 места, док на ДАС (два студијска програма: Хемија и Биохемија) студира 231 студент на 210 места. Стопа успешности студената приказана је у Табели 8.2. Овај податак је израчунат за студенте који су дипломирали у школској 2023/24. години, а завршили студије у року предвиђеном за трајање студијског програма. Табела 8.3 приказује број студената који су уписали 2023/24. школску годину у односу на остварене ЕСПБ бодове (60 / 37-60 / мање од 37) за све студијске програме по годинама студија. Свега око половине студената има довољно ЕСПБ да упише наредну годину студија, од којих око две трећине има свих 60 ЕСПБ. Ови показатељи додатно указују на ниску успешност студирања. Из статистичких извештаја датих у прилогу је недвосмислено да је пролазност студената на испитима релативно незадовољавајућа, али треба напоменути да у тим извештајима није приказан број студената који се ни не појављују на испитима (Прилог 8.5). Незадовољавајућа пролазност на испитима као логичну последицу има и незадовољавајуће напредовање студената по годинама, тј. незадовољавајући проценат студената који успешно завршавају студије. Приметно је да мали број студената заврши студијски програм у предвиђеном року (Основне академске студије за четири године). Тешко је утврдити разлоге зашто студирање није успешније. Делимични разлози могу бити у озбиљности самих студијских програма и појединих предмета у њима, што је већ предмет анализа на Факултету. Комуникација са потенцијалним послодавцима кроз новоформирани Савет послодаваца Факултета може утицати на то да исходи учења боље одговарају захтевима тржишта. Делимични разлози за ниску успешност студирања на ОАС и ИАС су и последица непопуларности природних наука, те непостојања конкуренције међу свршеним средљошколцима приликом уписа на Факултет, што резултује слабим и вишеструким попуњавањем чак и буџетских места и ниским нивоом претходно усвојених знања. У складу са опадањем броја средњошколаца, за очекивати је да ће се овакав тренд наставити (Прилог 8.4). Ситуација на МАС је много боља, али не и задовољавајућа. ДАС на нашем Факултету подразумевају и експерименталну израду, обраду резултата, писање и публиковање минимално 2 рада из докторске дисертације (детаљно описано у стандарду 15) у часописима са СЦИ листе са озбиљним рецензијама које трају и по неколико месеци. Наши докторанти у доминантном броју случајева су и запослени и то не на Факултету (Стандард 7 - тек 37 докторанaтa Факултета је и запослено на Факултету), те имају радне обавезе према својим фирмама, које често нису ни научне институције, те је месечни број сати уложен у израду докторске дисертације таквих кандидата релативно мали. Студентима је обезбеђен одговарајући облик студентског организовања, деловања и учешћа у одлучивању, а у складу са Законом. Своје представнике студенти имају у Савету, Наставно-научном већу, Деканском колегијуму и сталним Комисијама Хемијског факултета. Поменуте представнике студенти бирају у потпуности самостално по унапред одређеним процедурама које су у складу са Законом о студентском организовању, Пословником о раду Студентског парламента и Правилником о избору чланова Студентског парламента и на тај начин они учествују у раду органа у чије редове су бирани у складу са Законом и све потребне информације су им доступне на увид. Студентски парламент редовно организује стручне екскурзије у земљи и иностранству које су подржане и делимично финансиране од стране Факултета. У оквиру Студентског парламента се налазе и четири Центра која студентима омогућавају ваннаставне активности из разних области које су веома корисне, а за ангажовање у овим активностима се додељују додатни ЕСПБ према Правилнику о вредновању ваннаставних активности. Ови додатни поени се не могу користити као надомешћивање предвиђених норми ЕСПБ за упис године на терет буџета, остваривања права за стипендију, студентске кредите, конкурса за студентски дом или уписа на виши степен студија. Ваннаставни поени се уписују у додатак дипломи и веома су значајни за послодавце када разматрају одговарајућег кандидата, али је значајно и за студенте који неки од виших степена студија уписују у иностранству. Центри у оквиру Студентског парламента су студентски Часопис "Позитрон", Волонтерски центар, Центар за спорт и Центар за научноистраживачки рад студената. Сваки од њих има своју уређивачку структуру, а чланови центара су и студенти чланови Студентског парламента и студенти који нису чланови истог, али имају равноправну могућност учествовања и рада у студентским организацијама. Студентски парламент активно обавештава студенте о раду, активностима и догађајума на факултету. Пред Студентског парлеманта, на Факултету делује и регистрована студентска организација Савез студената Хемијског факултета. |
SWOT анализа |
|
Предности: | Обезбеђена је равноправност студената по свим основама. Обезбеђена је могућност студирања особама са посебним потребама. Студенти су након првог предавања упознати са процедурама и критеријумима за оцењивање. Објективно оцењивање студената према објављеним правилима и критеријумима. Факултет је прошао реформу студијских програма и задржао потребан академски ниво. Постоји елекетронски портал који је у многоме олакшао и побољшао комуникацију наставник/студент. Студентима је омогућен сваки облик студентског организовања у складу са Законом. +++ |
Слабости: | Дисбаланс између озбиљности и тежине наставних програма и просечних предзнања и очекивања уписаних студената ствара осећај преоптерећености и нереалне тежине студија. ++ Пад броја заинтересованих студената за упис на Факултет, пад броја средњошколаца у Републици Србији +++ |
Могућности: | Детаљна анализа: обима наставних програма, односа броја часова активне наставе и ЕСПБ на предметима, и распореда наставе као показатеља оптерећености студената. Са друге стране, анализа успешности уписа, промвисање Факултета не би ли се привукли студенти са бољим предзнањима треба да воде сагледавању сета мера за које би довеле до побољшања успешности студирања. ++ Предузимање нових мера у циљу промоције Факултета. ++ |
Опасности: | Опадање квалитета наставног процеса због неповољне економске ситуације. +++ Комуникација са потенцијалним послодавцима кроз новоформирани Савет послодаваца Факултета може утицати на то да исходи учења боље одговарају захтевима тржишта. +++ |
Процена испуњености Стандарда 8 и предлог корективних мера | |
Хемијски факултет испуњава Стандард 8. Успех студената још није на задовољавајућем нивоу. Један од могућих узрока лошијег успеха од очекиваног је озбиљност наставних програма, што оставља утисак да су студентима тешки за савладавање. Потребно је, уколико је могуће, прилагодити наставне програме предмета могућностима студената, уз обавезно поштовање максималног оптерећења студента изражено кроз ЕСПБ бодове (1 ЕСПБ = 25-30 сати). Са друге стране, наставни програми свих предмета морају задржати потребан академски ниво и обезбедити планиране исходе учења и стручност која се стиче на студијском програму. Такође, потребно је задржати упоредивост наставних програма предмета студијског програма и самог студијског програма са студијским програмима одговарајућих страних високошколских установа. |
Табеле:
Прилози:
|