Шифра предмета:
1291P
Назив предмета:
Школски огледи у настави хемије

Школска година:

2012/2013.

Услови похађања:

1102A + 1202A + 1601P

ЕСПБ:

8

Врста студија:

основне академске студије

Студијски програм:

Професор хемије: 4. година, зимски семестар, обавезни, стручно-апликативни предмет

Наставник:

др Љиљана И. Дошен Мићовић

Сарадници:

Игор М. Матијашевић, Професор хемије

др Биљана И. Томашевић
доцент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Фонд часова:

Недељно: два часа предавања + шест часова лабораторијских вежби (2+0+6)

Циљеви:

Извођење наставе хемије не може бити квалитетно без извођења демонстрационих огледа и лабораторијских вежби. Студент ће се упозна са методским принципима који се користе при избору, извођењу и обради огледа за наставу хемије у основној и средњој школи, са стварима као што су сигурност лабораторијског рада, организација и начин изградње школске лабораторије, коришћење интернета и литературе као извора школских огледа,коришћење рачунара у школској лабораторији. Такође студенти ће оформити збирку огледа за коришћење у будућем раду у школи.

Исход:

Студент стиче знања која му омогућавају да правилно изабере, изводи и користи хемијске огледе погодне за наставу хемије у основној и средњој школи.

Облици наставе:

Предавања, експериметалне вежбе, семинарски рад.

Ваннаставне активности:

Припрема два семинарска рада са проблемским ситуацијама у оквиру вежби.

Литература:

  1. Р. Халаши, М. Кеслер: Методика наставе хемије и демонстрациони огледи, Научна књига, Београд, 1976.
  2. М. Сикирица: Методика наставе кемије: приручник за наставнике кемије, Школска књига, Загреб, 2003.

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

0 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

  1. Увод у предмет. Појам школског огледа. Појам наставне ситуације.
  2. Изглед и садржај школске хемијске лабораторије.
  3. Мере сигурности рада у школској лабораторији.
  4. Хемијске информације. Литература и интернет.
  5. Демонстрација коришћења софтвера, хемијске библиотеке и информационих мрежа.
  6. Методе учења путем огледа.
  7. Врсте школских огледа.
  8. Демонстрациони огледи.
  9. Индивидуалне и групне вежбе.
  10. Одабрани огледи за поједине наставне теме према наставним програмима.
  11. STS (Sciene-Technology-Society / Наука-Технологија-Друштво) приступ кроз огледе.
  12. Хемија свакодневног живота кроз огледе о храни.
  13. Компјутерске симулације физичкихи и хемијских промена на честичном нивоу.
  14. Школски огледи у провери знања.
  15. Консултације - припрема за израду семинарског рада.

Лабораторијске вежбе:

30 поена (6 часова недељно)

Програм рада:

I. Општа хемија: 1. Структура супстанце (индивидуални и експериментални рад). 2. Дисперзиони системи. Киселине и базе. 3. Хемијске реакције.

II. Неорганска хемија: 4. Елементи и њихова једињења. Огледи за неорганску хемију у II разреду гимназије. 5. Проблемске ситуације за I и II разред (Индивидуално излагање и приказивање проблемских ситуација).

III. Органска хемија: 6. Угљоводоници. 7. Органска једињења с кисеоником.

IV. Биохемија: 8. Биолошки важна једињења у животним намирницама. 9. Биолошки важна једињења у животним намирницама. 10. Проблемске ситуације за III и IV разред.(Индивидуално излагање и приказивање проблемских ситуација). 11. Надокнада.

Семинарски радови:

40 поена

Усмени испит:

30 поена