Шифра предмета:
1191B
Назив предмета:
Бионеорганска хемија

Школска година:

2012/2013.

Услови похађања:

1102B

ЕСПБ:

6

Врста студија:

основне академске студије

Студијски програми:

Биохемија: 4. година, летњи семестар, изборни (1IP6B), стручно-апликативни предмет

Биохемија: 4. година, летњи семестар, изборни (1IP5B), стручно-апликативни предмет

Наставник:

др Гордана Н. Вучковић

Сарадник:

др Александар Р. Савић
доцент, Хемијски факултет, Студентски трг 12-16, Београд

Фонд часова:

Недељно: четири часа предавања + два часа лабораторијских вежби (4+0+2)

Циљеви:

Упознати студенте са основама бионеорганске хемије, методама које се примењују, упутити их на одговарајућу литературу, нарочито нове научне радове.

Исход:

Студент би након курса требало да схвати могућу практичну примену знања из ове дисциплине у медицини, фармацији, дијететици, заштити животне средине.

Облици наставе:

Интерактивна, класична и консултативна настава, семинарски радови, експерименталне вежбе.

Ваннаставне активности:

Присустовање предавањима гостују из земље и иностранства

Литература:

Основна литература:

  • К. Б. Јацимирскиј: Увод у бионеорганску хемију, Привредни преглед, Београд, 1980.
  • H. B. Bertini, S. J. Lippard: Principles in Bioinorganic Chemistry, University Science Book, 1994.
  • Гордана Вучковић, Бионеорганска хемија - веза између биологије и неорганске хемије у Хемијској читанци, приредио Ж.Чековић, Завод за издавање уджбеника, 2 иѕдање, 2001, 134- 146
  • Ауторизована предавања предметног наставника

Помоћна литература:

  • J. A. Cowan: Inorganic Biochemistry, An introduction, 2nd ed, Wiley-VCH, New York, 1997.
  • M. N. Hughes: The Inorganic Chemistry of Biological Processes; J. Wiley and Sons, London, 1974.
  • Интернет, научни радови, популарна литература

Додатни материјал:

  Наставне обавезе и начин оцењивања

Предавања:

10 поена (4 часа недељно)

Програм рада:

1. Предмет изучавања и развој бионеорганске хемије.

2. Методе за изучавање биокомплекса (за сваку навести предности и ограничења).

3. Биолиганди (подела и интеракције са биометалима).

4-6. Распрострањеност биоелемената у људском телу и њихов значај. Биометали.

7-9. Металоензими који катализују хидролитичке и оксидо­редукционе процесе.

10-11. Модел системи и пробе. Алтернативе крви.

12. Токсични елементи, инхибиторско дејство и елиминација из ораганизма.

13-14. Примена метала и њихових једињења у медицини, фармацији, дијететици и заштити животне средине.

15. Колоквијум.

Лабораторијске вежбе:

10 поена (2 часа недељно)

Програм рада:

1-5. Израда препарата из коодинационе хемије прелазних метала са потенцијално биоактивним лигандима. Прибављање литературе, синтеза, анализа, снимање спектара, магнетна мерења, итд.

6-10. Микробиолошки тест комплекса, лиганада и растварача.

11-14. Одбрана препарата.

15. Тест.

Семинарски радови:

20 поена

Колоквијуми:

10 поена

Писмени испит:

50 поена