Šifra predmeta:
435B1
Naziv predmeta:
Ogledi u nastavi biohemije

Školska godina:

2019/2020.

Uslovi pohađanja:

402B1 + 411B1 + 202B1

ESPB:

6

Vrsta studija:

osnovne akademske studije

Studijski program:

Biohemija: 4. godina, letnji semestar, izborni (E16B1), stručno-aplikativni predmet

Nastavnik:

dr Milan R. Nikolić
vanredni profesor, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Saradnik:

dr Jelica R. Milošević
docent, Hemijski fakultet, Studentski trg 12-16, Beograd

Fond časova:

Nedeljno: četiri časa predavanja + dva časa laboratorijskih vežbi (4+0+2)

Ciljevi:

Cilj kursa je da studenti razumeju značaj i sagledaju mesto ogleda u nastavi biohemije, da usvoje metodske principe koji se koriste pri izboru, izvođenju i obradi ogleda za nastavu biohemije na različitim nivoima školovanja, da koriste različite izvore za pripremu ogleda, da izvode oglede za određene nastavne jedinice i teme, da koriste računare u školskoj laboratoriji i da sastave zbirku ogleda (protokola) koju će koristiti u svom budućem radu u obrazovnim institucijama.

Ishod:

Student stiče znanja koja mu omogućavaju da pravilno izabere, prilagodi, izvodi i primenjuje oglede pogodne, pre svega, za nastavu biohemije u srednjoj školi.

Oblici nastave:

Predavanja, diskusione grupe i paneli, laboratorijske (praktične) vežbe, seminarski rad.

Vannastavne aktivnosti:

Literatura:

Osnovna literatura:

  • Milan Sikirica: Metodika nastave kemije: priručnik za nastavnike kemije, Školska knjiga Zagreb, 2003.
  • Hans-Dieter Barke, Gὒnther Harsch, Siegbert Schmid: Essentials of Chemical Education (Translated by Hannah Gerdau), Springer, 2012.
  • Spencer L. Seager & Michael R. Slabaugh: Safety-Scale Laboratory Experiments for Chemistry for Today: General, Organic, and Biochemistry, 7th Edition, Cengage Learning, 2013.

Pomoćna literatura:

  • Odabrani revijalni radovi i članci.

Dodatni materijal:

  Nastavne obaveze i način ocenjivanja

Predavanja:

10 poena (4 časa nedeljno)

Program rada:

Tematske celine:

Ogled kao nastavno sredstvo; Uloga ogleda u nastavi hemije i biohemije.

Učenje biohemije uz pomoć ogleda; Ogledi za individualni i grupni rad učenika; Demonstracioni ogledi u nastavi biohemije.

Priprema uputstava za izvođene ogleda u nastavi biohemije.

Ogledi u proveri znanja iz biohemije.

Biološki važna jedinjenja u namirnicama (ugljeni hidrati, lipidi, aminokiseline i proteini, vitamini); Aditivi u hrani.

Problemske situacije u nastavi biohemije; Kako rade enzimi? Faktori koji utiču na aktivnost enzima; Metabolizam ugljenih hidrata: glikoliza i fermentacije.

Kompjuteri u nastavi biohemije.

Laboratorijske vežbe:

25 poena (2 časa nedeljno)

Program rada:

1. Biološki važna jedinjenja u namirnicama (ugljeni hidrati i lipidi).

2. Biološki važna jedinjenja u namirnicama (aminokiseline, proteini).

3. Vitamini i aditivi / konzervansi u hrani. 

4. Od demonstracionih ogleda do problemskih situacija: Kako rade enzimi? Faktori koji utiču na aktivnost enzima.

5. Metabolizam ugljenih hidrata: glikoliza i fermentacije.

6. Kompjuteri u nastavi biohemije.

Seminarski radovi:

15 poena

Usmeni ispit:

50 poena